SpołecznościWideo

Roztocze wschodnie – Kresy z DORTP – 10.2022

Roztocze Wschodnie, zwane także Południowym, to jedna z piękniejszych krain geograficznych w Polsce. Z uwagi na wyjątkową przyrodę utworzono na jego obszarze Południoworoztoczański Park Krajobrazowy oraz liczne rezerwaty przyrody. W okresie jesiennym zachwyca paletą kolorów, prezentując złotą polską jesień, w najpiękniejszej postaci. Właśnie w tym złotym okresie, pod koniec października, weekend na roztoczu spędziła grupa Duster Off Road Team Poland.

Roztocze wschodnie z najlepszymy przewodnikami na świecie

Wyjazd został poprzedzony domknięciem wielu formalności. Sprawami organizacyjnymi zajął się jeden z założycieli grupy DORTP, Damian Dydyk, przed którym roztocze nie ma tajemnic. W wiele miejsc nie da się ot, tak, wjechać samochodem dlatego niezbędne były zgody Straży Granicznej oraz leśniczych.

W sobotę ruszyliśmy w trasę, mając za przewodników Damiana oraz jego ojca, Bolka. Przemierzając w złocistej scenerii leśne trakty, dotarliśmy do cerkwi w Gorajcu. Ten pochodzący z XVI w. budynek jest jednym z najstarszych i najlepiej zachowanych obiektów drewnianego budownictwa cerkiewnego w Polsce. Po zwiedzeniu mieliśmy okazję skosztować lokalnych specjałów i zaopatrzyć się w regionalne trunki. Po zwiedzeniu udaliśmy się na ruiny folwarku i w kilka fajnych, widokowych miejsc, gdzie była okazja zrobić zdjęcie grupowe.

Zobacz galerię z wyjazdu na Roztocze

Off-road na Roztoczu

Bezdrożami, momentami jadąc niemal linią graniczną, dotarliśmy do kolejnej perły architektury drewnianej, do Zespołu Cerkiewnego w Radrużu, najstarszego tego typu obiektu w Polsce. O jego wartości świadczy nie tylko sama cerkiew, ale także doskonale zachowana dzwonnica, mury obronne, dom Diaka oraz cenny ikonostas. W 2013 obiekt został wpisany na listę UNESCO. W drodze do naszej bazy zwiedziliśmy jeszcze kilka miejsc istotnych z punktu widzenia historii, zaliczając po drodze kilka wyzwań off-roadowych.

Wschodnia linia umocnień

Po nocnej integracji wyruszaliśmy w dalszą trasę, tym razem prowadzeni przez Grzegorza, lokalnego przewodnika. Eksplorując roztoczańskie lasy, zwiedziliśmy wschodnią linię umocnień oraz powojenne bunkry, w tym Punkt Oporu Wielki Dział – dwukondygnacyjny schron Linii Mołotowa. Budowana przez Sowietów linia obronna sięga swą historią czasów Drugiej Wojny Światowej. Po kilku przystankach w urokliwych miejscach dotarliśmy do Cerkwi w Nowym Bruśnie. Dzień i wyjazd zakończyliśmy obiadem w jednej z miejscowych restauracji serwujących lokalne potrawy.

Wyjątkowo udany wyjazd nie byłby możliwy bez naszego organizatora, przewodników oraz… nadleśnictwa. Nasza roztoczańska przygoda pokazuje, jak ważna powinna być współpraca z Lasami Państwowymi, w tym wypadku z Nadleśnictwem Lubaczów oraz jak ważne jest budowanie zrównoważonej turystyki oraz wzajemnych relacji opartych na szacunku i zaufaniu. Wszystkim serdecznie dziękujemy.